Kaikki kirjoittajan paalu artikkelit

Hellepäiviä vastaanottamassa

Sunnuntaina 6.7. säätila oli VIHDOIN muuttunut veneilylle suotuisampaan suuntaan. Veijolaiset päättivät lähteä päivän parin kiertueelle, joten vene lastattiin täyteen ruokaa ja retkikampetta.

20140706_lastaus

Vesi-Veijon uusin lisävaruste on vedenkestävä Sonyn Xperia tabletti, jossa on Karttakeskuksen Taskuloisto navigointiohjelma. Koska Jullessa ei ole suojaavaa koppia, tabletti päätettiin myyntilupauksia epäillen varustaa suojapussilla. Kätevää on, kun purjehdushanskat ovat kosketusnäyttöyhteensopivia eli sormenpäät paljaina eikä suojamuovi haitannut sekään. Mutta auringon häikäisy haittaa kopittomassa veneessä ja se kun läpyskää ei saa järkevästi mihinkään kiinni. Matkan aikana palattiin uusmediasta nopeasti takaisin vanhoihin merikarttoihin ja pikkunavigaattoriin.

Paukkuliivit päivittyivät veneen katsastuksen aikoihin uusiin Baltic-merkkisiin, koska aiemmat näyttivät niin paljon merimatkoja nähneiltä, ettei myyjä suostunut enää myymään vaihtopatruunaa.

20140706_loiste

Vanha lisävaruste eli matkaradio toimii moiteetta edelleen. Varsinkin hitaasti vastaiseen kryssiessä, kun etenemistä ei tunnu tapahtuvan laisinkaan, radio saa soitella matkamusiikkia. Mietittiin nyt, että jos seuraava vene olisi nimeltään ”Muruseni”, niin sillä olisi sitten oma tunnusbiisi valmiina.

20140706_radio

Ensimmäinen retkikohde oli Pirttisaari, josta Kapteeni ei enää muistanut juuri mitään. Kurvattiin tällä kertaa saaren keskiosista epävirallista väylää ”Höyrylaivalaiturin” ohitse.

20140706_porto_satama

Tämän retkiruuan nimi on makkaramössö.

20140706_makkaramosso

Vaikka Pirttisaaren retkisatama oli virallisilta paikoiltaan täynnä… aina yksi Vesi-Veijo saadaan hilattua rannemmaksi parkkiin kuin kukaan muu uskaltaa. (Kapt. huom. Vaikka tilaa näyttää olevan Vesi-Veijon ja rannan välissä, niin heti pinnan alla makailee suuri kivi. Kiven huomaa oikeastaan vain siitä, että poijut loppuvat ja toki huomioimalla ystävällisten naapuriveneilijöiden varoitukset).

20140706_pirttisaari

Maanantai aamuna lämpöaalto herätti viimeistään yhdeksältä. Miehistö lähti tutustumaan Pirttisaaren Makkarauddeniin (voiko niemellä olla parempaa nimeä?). Puolustusvoimien aikakaudelta riitti nähtävyyksiä.

20140707_piikkilanka

Tämä kahden asunnon rivitalo täydellisellä merinäköalalla on nyt valitettavasti purkukuntoinen.

20140707_talo

Makkarauddenin kärjestä etelään näkyy retkeilyalueen toinen niemi Lerviksudden. Niiden välissä näkyy väijyvän myös kari.

20140707_kari

Niemen tutkimusretki jatkui merkitsemättömille poluille kallioiden väliin..

20140707_kallio

..ja piikkilanka-aitojen läpi murtautumiseen.

20140707_aidanlapi

Kevyen purkkilounaan jälkeen matka jatkui kohti pohjoisempia vesiä. Tätä kuvaa ottaessa käytiin keskustelu: ”Se nostaa purjeet, noniin, nyt se menee sitten heittämällä ohi”. Joe17 ei ole kilpailuviettisen vene.

20140707_matkalla

Matkalla tehtiin varikkopysäkki Helsingin kaupungin retkisaareen Kaivokariin. Sen pohjoisenpuolen syvään kalliorantaan mahtuu useampi vene pysäköimään. Saaren itäpuolella nähtiin septitankki ja pohjoispuolen saaressa näytti olevan myös retkiveneilymeininkiä.

20140707_kaivokari

Varikkopysäkillä tavoitteena oli tutkia kölin tilanne. Koko matka epäiltiin, että köli on jumittanut yläasentoonsa eikä vetonarusta kiskomalla tapahtunut mitään. Meriveden lämpötilana huikeat +15C kapteeni ei ruvennut sukeltamaan, mutta ”varvaskopeloinnilla” selvisi, että köli on alhaalla. Sitten hieman varpaalla avittamalla, köli saatiin nostettua, mutta ilman alapuolen avitusta se ei nouse veneestä nostonarua kiskomalla nyt lainkaan. No, näinpäin jumittavan kölin kanssa voi elää yhden purjehduskauden.

20140707_koli

Porvoossa vierassatamapalvelut olivat muuttuneet. Vierassataman huoltotiloina toiminut asunto kadun toisella puolen on remontoinnin jälkeen saanut ilmeisesti vakiasukkaan. Kaupunki on virittänyt sen tilalle vierassataman takanurkkaan parakkikompleksin, jossa ovat vessat, suihkut ja pyykinpesukone. Tilat olivat ahtaat ja kömpelöt eikä uutuudesta huolimatta tuntuneet lainkaan paremmilta kuin aiempi huoltamo. Kuvassa Vesi-Veijon masto lyhyimpänä (ei voisi arvata 🙂 ).

Sanottua Vesi-Veijosta sarjaan (turisti Porvoossa): ”I have never seen so small sailing boat. Ever.”

20140707_porvoo

Paluumatkalla kisailtiin taas s/s Runebergin kanssa. Otettiin parin tunnin varaslähtö, josta Emäsalon sillalle asti puksutettiin moottorilla vastatuuleen. Virallinen tuulensuunta oli itä, mutta joki, saaret ja ilmeisesti merituuli, muuttivat tuulensuunnan eteläksi. Pysähdyttiin kaffepaussille, tutkittiin tuuli- ja aaltoennusteet, jonka perusteella fokka vaihtui vanhaan pieneen sotaratsuun.

Todellisuudessa aallokkoa ei ollut juurikaan (kiva!) ja tuulta piisasi jopa niin, että Vesi-Veijo kiisi aaltoja ennästysvauhdilla yli 11 km/h myrskyfokalla. Runebergilla kestikin tavanomaista pidempään saavuttaa pikkuhirmu, mutta kohtapa sitä taas katseltiin horisonttiin katoavia perävaloja.

20140707_runeberg

Loppumatkasta tuuli tyyntyi hieman, joten myötäisen osuudella vaihtui lennossa fokka normaaliin kokoon. Purjeen vaihtaminen lisäsi nopeutta +1 km/h ja loppuetappi kuljettiin n. 6-8km/h. Matkaan lähteneet valkonaamat palasivat parin hellepäivän jälkeen retkeltä punaniskoina.

Juhannus oli vähäluminen

Juhannusaattona ennuste lupaili sadekuuroja ja iltapäiväksi tuulenvirettä. Säitä uhmaten päätettiin retkikuntamme kanssa käydä tekemässä kesän ensimmäinen purjehdus. Sitähän kesti noin 10 minuuttia Kalkkirannan selällä, kunnes se vähäinen tuuli tyyntyi ja sade yltyi.

Rantauduimme Norkullalandetin retkisatamaan, jossa oli pikkupaattien lisäksi kaksi isoa puista purjealusta Svanhild ja Valborg.
20140620_norkullalandet

20140620_svanhild

Juhannuksen retkimenu eli nakkeja pekonikääreessä nautittiin vesisateessa.

20140620_nakki

Kaunissaaressa olisi ollut aurinkoisempaa…

20140620_marka

Viikingitkin uhmasivat juhannussäätä. Läpimärkinä poistuimme paikalta ennen kuin valloittajat pääsivät maihin.

20140620_viikinki

Kevään rempat

Pressun alta paljastui taas veneen verran nikkaroitavaa. Vappuaattona venetohtori kävi kääntymässä, jonka seurauksena Vesi-Veijo vietti tovin telakalla. Klonksuva nostoköli on sen luokan riski, että ammattimies sai purkaa ja koota sen telakalla uusiksi. Samalla pohjaan vedettiin uudet myrkkymaalit. Oviluukut näyttävät talven jälkeen täysin säiden runtelemilta. Perämies hioo ja maalailee niitä ensihätään, mutta uudet luukut ovat jo myös työnalla. Visio olisi tehdä yläluukulle yökäyttöön vaihtoluukku, jossa on hyttysverkko.

Suurimpana kevään urakkana on ”sähköt uusiksi”. Sivuvalojen vaihdossa vihreä piti vaihtaa kahteen kertaan, koska ensimmäinen yritys vioitti koko lampun (messinkiruuvit ovat pehmeitä). Kaikenlaisia upotettavia kytkinpaneeleita löytyy jos jonkinmoisia, mutta Vesi-Veijon pieneen ja pelkistettyyn Joe17-muottiin semmoista ei saa mitenkään laitettua. Venekauppojen ja internetin kootuista palikoista kapteeni väsää ihka uutta sähkökeskusta.

20140601_sahkokotelo

20140601_sahkokotelo2

Kuva kesältä 2013

Kuvassa elokuussa Vesi-Veijo miehistöineen palaamassa partioleiriltä. Vienossa myötäisessä iso on tuttuun tapaan jumittanut vanttiin.

2013_vv_sailing Kuvaaja Pepe.

Leiri- ja Kaunissaaret

Perjantaina 26.7 suunta oli jälleen länteen Helsinkiin.

Merellä oli aurinkoista ja mantereella sadekuuroja, joita tiirailtiin tarkkaan. Pysähdyttiin taas helposti rantauduttavaan pieneen Leikosaareen vessa- ja ruokatauolle.

20130726_leikosaari

Matkan kohteena oli tutustumiskäynti Vasikkaluotoon, jonne Vesi-Veijo menee muutaman viikon kuluttua leireilemään.

Saarikatselmuksen jälkeen miehistö suuntasi takaisin Sipooseen. Kohteeksi otettiin Kaunissaari, jonne purjehdittiin vienossa myötäisessä yöpymään. Saaressa oli runsaasti veneilijöitä perjantai-iltaa viettämässä, mutta paikkoja löytyi kyllä.

20130726_navigointi

Aamulla yritettiin uimaan, mutta todettiin meriveden olevan hyytävää ja käytiin vain rannan suihkussa. Korjailtiin veneen säätöjä, muun muassa muiden ihmetykseksi kaadettiin masto, jotta saatiin aiemmin mereen hypännyt Windex korvattua uudella. Veneet alkoivat vaihtua puolen päivän aikoihin satamassa ja uudet tulokkaat kertoivat, että on pläkä on ohitse ja on alkanut tuulemaan.

Tarkkailtiin, että kotisatamaan tuuli olisi sivumyötäinen, joten viritettiin UPS. Mennä porskutettiin sillä noin 10 km/h, jolloin todettiin, että purje paukkuu jo äärirajoillaan. Hyvä purje se on ollut, pääsee eteenpäin todella hiljaisilla tuulilla ja jopa pieniin luovikulmiin. Hyytävä merivesi ja hellepäivä aiheuttivat ”merisavua” eli sumua, mutta näkyvyys oli kohtuu hyvä.

20130727_ups

Perämies vaihtoi tilalle vanhan myrskyfokan. Siinä vaiheessa matka oli edennyt jo suojaisemmalle Kalkkirannan selälle ja todettiin, että normaalifokka toimisi paremmin. Eikun vaihtamaan. Lähellä kotisatamaa saarten suoja plokkasi tuulta jo siinä määrin, että laitettiin moottori puksuttamaan loppumatkalle.

Suomenlinna

Keskiviikkona 24.7 Vesi-Veijo teki retken länteen, kohteena Suomenlinna. Ennuste oli luvannut hellettä, mutta siitä ei ollut tietoakaan.

Matkan varrella pysähdyttiin pieneen Leikosaareen lounastauolle.
20130724_leikosaari

Hevossalmen silta tuli nähtyä ja kuinka se aukeaa puolen tunnin välein isommille veneille, kuten Vesi-Veijolle. Helsingin edustalla purjehdittiin hetki tyylikkäästi, kunnes tuuli tyyntyi ja oli aika kurvata Suomenlinnan satamaan.

20130724_hernesaari

Suomenlinnan vieraslaiturista löytyi hyvin paikkoja, koska sää oli pilvinen ja kolea. Illallista syötiin viereisessä ravintolassa. Seuraavana päivänä aurinko alkoi porottaa ja Vesi-Veijon poistuessa takaisin Sipooseen muita veneilijöitäkin alkoi näkyä runsaammin.

20130724_suomenlinna

Puuveneitä katselemassa

Viime viikonloppuna Loviisassa järjestettiin taas pienten puuveneiden kisat eli Small Ships Races. Vesi-Veijon miehistö kävi seuraamassa lauantain puolenpäivän lähtöjä. Tuuli oli navakkaa, noin 10 m/s, ja puhurit varmasti kovempia, mikä teki pienten veneiden matkasta haastavaa.

Lähtö. Myötätuulessa hyvää vauhtia eteenpäin.

20130722_loviisa_lahto

Maaliviivan ylitys. Takaisintullessa oli veneillä sitten vastatuuli. Ihan pienimpiä hidasti myös sortaminen, kun aallokkokin puski venettä taaksepäin.

20130722_loviisa_maali

Ilkeä puuska onnistui kaatamaan yhden kisaajan. Vene ei noussut omin voimin ylös, koska se ei tyhjene itsestään. Onneksi apuvoimat olivat lähellä ja laiturissa tehokkaalla pumpulla ei mennyt kauaakaan, kun pursi kohosi takaisin pintaan.

20130722_loviisa_nurin

Sunnuntaina Sipoon Gumbostrandissa Maten rannassa oli näytillä paikallisia puunattuja puuveneitä. Tämä fiskare kiiltää niin, ettei sillä ole taidettu varsinaisesti kalastella vähään aikaan.

20130722_fiskare

Vesi-Veijo odottelee lievempiä tuulia.

Karppaajan retkiruokaa, osa 1

Perämies harrastaa rennosti vähähiilihydraattisia ruokia (suunnilleen hyväkarppauksen koulukuntaa, n. 100g hiilareita/pv). Kapteeni syö olosuhteiden pakosta samoja ruokia puurolla ja leivällä lisättynä.

Äkkiseltään hiilariton retkiruoka kuulostaa mahdottomalta, sillä mitä voi syödä, jos ei ole makaronia, riisiä tai leipää? Kannattaa miettiä, vaikkei karppaisikaan, sillä silloin löytyy mielenkiintoisia uusia reseptejä.
Veneessä karppausretkiruoka on helpompi toteuttaa kuin vaelluksella, koska mukaan voi ottaa kylmälaukun ja painavampia varusteita, jolloin ei tarvitse ennakkoon kuivattaa ruoka-aineita.

Vesi-Veijon keittiönä toimii trangia-retkikeitin.

Lanttua ja lihapullia

  • 600g lanttua
  • Porkkana
  • 1/2 sipuli
  • Valkosipulin kynsi
  • Rypsiöljy
  • 1-2 rkl creme bonjouria
  • Suolaa ja pippuria
  • 1 prk raejuusto
  • Mummon lihapullia
  • Noin 630kcal / hiilarit 33g

Keitetään lanttu- ja porkkananpalat kypsiksi. Paistetaan ne sen jälkeen hetken pannulla sipulien kanssa. Maustetaan lopuksi. Paistetaan lihapullat. Lihapullat voisi korvata ihan lihalla, jolloin hiilareita saisi vähän optimoitua lisää.

20130715_lanttu

Amerikkalainen pancake

  • 3 kananmunaa
  • 3 rkl kermaviiliä tai turkkilaista jogurttia tms
  • 3 rkl mantelijauhoa
  • 1 tl leivinjauhetta (jos on)
  • 1 tl vaniliinisokeria tai makeutusainetta (jos on)
  • 2 tl pellavansiemeniä (jos haluaa)
  • Rypsiöljy tai muu paistinrasva
  • Noin 370 kcal / hiilarit 3g (ilman makeutusta)

Sekoitetaan ainekset ja paistetaan kuten lettuja. Kuvan retkellä reseptistä unohtui makeutusaine, jolloin pancake maistuu hieman munakkaalle. Ja onnistui ilman leivinjauhetta 🙂 Makua saa myös vaihtamalla osan mantelijauhosta kookosjauhoihin. Pellavansiemeniä on mukana ”kuitulisänä” ja mustikoita voi poimia nyt lisukkeeksi metsästä! Resepti on alunperin löydetty karppaus.infosta.

20130715_pancake

Lähimatkailua

Maanantaina 15.7 Vesi-Veijon miehistö oli päättänyt lähteä pidemmälle purjehdusmatkalle Sipoon ja Porvoon saaristoihin. Vene täytettiin ruualla ja vaihtovaatteilla sekä kapteenin työkaluilla. Suunnaksi otettiin Pirttisaari. Tuuli oli navakkaa. Kalkkirannan selällä todettiin, että liian navakkaa, koska fokan käsittely muuttui mahdottomaksi. Fokka alas ja käännös takaisinpäin. Rantauduttiin taas Norkullalandetin laituriin, joka oli sopivasti tuulensuojassa.

Kapteenin hämmästyttävä työkalusarja pääsi heti töihin ja auttamaan hyytyneen akun kanssa tuskailevaa moottorivenettä. Moottori saatiin toimimaan ja päiväretkeilijät kotimatkalle. Seuraavat laiturinaapurit hämmästelivät tuttuun tapaan Vesi-Veijoa: ”Tuo on varmasti pienin purjevene, jonka olen nähnyt!”. Niin on, pienemmät ovat jollia…

Katseltiin tuuliennustetta kännykästä, joka ei ollut mukavaa luettavaa – 14 m/s myös huomenna. Käytiin iltakävelyllä laiturilta noin 700m päässä olevalla uutuuttaan hohtavalla näköalatornilla.

20130715_torni

Tornista melkein näki kotisataman! Vitsailtiin harrastavamme ekologista lähimatkailua.

20130715_tornissa

Aamuviiden vessareissulla tuuli oli täysin tyyntynyt. Mutta ennen kahdeksaa oli pakko herätä, koska voimistunut tuuli oli kääntynyt perän taakse. Vaihdettiin vastarannalle Möholmeniin. Sielläkään ei laiturissa ollut kovin rauhaisaa, joten aamupalan jälkeen aloitettiin kotimatka.

20130716_proomu

Poikettiin kuitenkin sumpille Komsalön kahvilaan. Yritettiin ensin väärään rantaan, sillä kahvila oli juuri toisella puolen saarta. Jos tietäisi, että kahvilan edessä on kolme isoa laituria, sen tunnistaisi helposti. Kahvilassa tarjoillaan nälkäisille kello 11-15 keittoa. Kahvittelun jälkeen suunnattiin vastatuuleen kotisatamaan ja purettiin retkivarustus autoon, odottamaan parempia tuulia. Kapteenin työkalusarjan vasara avusti vielä loppumatkasta naapureita jumiutuneen kiinnityshakasen irroittamisessa.

20130716_cafekomsalo