Avainsana-arkisto: Vuosaari

Vuosaari – Sipoo

Vesi-Veijo onnistuttiin hätäparkkeeraamaan varsin hyvään paikkaan. Lähellä oli moottorihuolto, josta huoltomies Pale kävi katsomassa, mikä Johnssonia vaivasi. Diagnoosi oli, ettei Johnsson ollut nähnyt huoltoa pitkään aikaan. Tulpat vaihdettiin ja kone on taas kuin uusi.

Matkan viimeinen etappi alkoi sunnuntaina 11.7.2010 kello kolmen aikoihin. Tuulta oli vähän, joten purjehdittiin noin 5 km/h koko matka.

Vuosaaren satamassa oli isoja laivoja.

Kotisatamaan saavuttiin noin seitsemältä illalla. Vesi-Veijo on nyt onnellisesti laiturinsa nokassa.

 

Espoo – Vuosaari

Matka jatkui Espoosta keskiviikkona 7.7.2010 kuuden aikoihin. Sää oli taas poutainen ja helteinen.

Päästiin käyttämään purjeita, jolloin nopeus käväisi jopa yli 7 km/h. Väisteltiin Ruotsin ja Tallinnan laivoja. Kapteeni bongasi kiikareilla Harmajan sääasemat.

Harmajan jälkeen tuuli tyyntyi, joten matka jatkui moottorilla – Aina noin kello 22 saakka, kunnes Johnson päätti, että se on antanut nyt kaikkensa. Se sammui siis kesken ajon eikä käynnistynyt uudelleen. Vedettiin purjeet ylös, vaikka tuulta ei ollut nimeksikään, jotta venettä pystyi hieman ohjaamaan.

Yriteltiin aikamme käynnistää moottoria, sitten odoteltiin puolituntia, että kone jäähtyy. Johnson ei lähtenyt käyntiin. Oli aika kilauttaa kaverille.

Päästiin purjeilla hieman vajaa kaksi tuntia Villingin itäkärkeen saakka, jolloin tuuli tyyntyi täysin. Kelluttiin auringonlaskua katsellen, kunnes Adeliina saapui kuin lastenlaulun Suomen Joutsen pelastamaan Vesi-Veijon merihädästä.

Ilta pimeni puolenyön jälkeen. Vesi-Veijo siirrettiin hinauksessa Vuosaaressa Vartiokylän lahdessa olevan sataman bensa-aseman laituriin hätäparkkiin noin puoli kolmen aikaan yöllä.

Torstaina aamupäivällä kapteeni kävi siirtämässä veneen hieman sivummalle bensiksestä, suljetun ravintolan laituriin.