Avainsana-arkisto: Elisaari

Elisaari – Lähteelä

Herättiin aikaisin ja käytiin uimassa Elisaaren saunan rannassa. Maanantain 5.7.2010 etappi alkoi klo 8.30. Ensimmäiseksi palattiin vähän matkaa takaisin käymään kaupassa.

Porkkalan selällä tuli vastaan tutun näköinen alus. No, Valluhan se siinä!

Kolmas hellepäivä putkeen oli raskas. Purjehdittiin avomerelle päästyämme vastatuuleen 3 km/h, mutta luovutettiin muutaman tunnin räpiköinnin jälkeen. Saavuttiin Porkkalan niemen itäpuolelle Lähteelän satamaan hieman ennen yhdeksää. Satama oli suunniteltu päiväretkeläisille, sillä picnic-paikkoja oli runsaasti. Vessa löytyi vähän matkan päästä sekä uimaranta. Keiteltiin ensin lihapullamakaroonit, minkä jälkeen käytiin uimassa.

Jussarö – Elisaari

Tuulta ei ollut lainkaan sunnuntaina 4.7.2010 klo 11, kun matka jatkui Jussaröstä kohti Inkoota. Suunnattiin moottorilla kohti saaristoreittiä.

Reitin kapeimmassa kohdassa oli Bärosundin lautta sekä molemmin puolin kaksi satamaa. Toisessa oli kahvila ja toisessa Sale-kauppa.

Kapeikon jälkeen lähdettiin seuraamaan kaislikkoon päättäväisesti kadonnutta isompaa purjevenettä.

Kapeassa kaislikkoisessa salmessa epäiltiin kerran jos toisenkin syväyksen riittävyyttä, mutta koska isompi oli mennyt edeltä, matkaa jatkettiin.

Periltä löytyi suuri Helsingin kaupungin retkisatama Elisaari, jossa oli ehkä sata venettä. Vesi-Veijokin laitettiin jonon jatkoksi kellon ollessa noin viisi. Elisaaressa palveluina oli kioski, suihkut (2e), vessat, telttailualue ja saunat.

Naapuriveneen laivakoira oli kiinnostunut iltapalasta.

Kapteeni testasi illan päätteeksi veneen uimaportaita.