Puomin ja isopurjeen asentaminen

Tässä kuvasarja siitä, kuinka Joe17-veneen puomi laitetaan paikoilleen ja isopurje kiinni siihen.

Puomi kiinnitetään mastoon, jossa sitä voi liikutella ylös-alas ruuvia löysäämällä. Mastossamme on musta teippi merkkaamassa ylintä suositeltavaa korkeutta. Tässä yläasennossa puomi on silloin, kun purje ei ole ylhäällä ja kattoluukkua avataan. Purjehtiessa puomi on niin alhaalla kuin mahdollista, koska uusi purje on maksimikokoinen ja tarvitsee kaiken mahdollisen tilan, jotta sen saa kireäksi. Jos puomi on liian alhaalla, se ottaa kiinni kattoluukkuun eikä pääse liikkumaan kunnolla.

Puomin alasvetäjä eli kikkatalja kiinnitetään maston juureen. Kikkataljaa tarvitaan erityisesti myötätuulella.

Skuuttiköysi kiinnitetään istumalaatikon pohjalle. Puominnostin on köysi mastosta, jolla puomi pidetään ylhäällä, silloin kun purje on alhaalla. Puomin päätä on pidetty mustekalalla takavantissa, silloin kun purje on alhaalla. Mustekala estää puomin turhan huojumisen edestakaisin.

Isopurjeen alareuna pujotettiin vanhassa purjemallissa puomiuraan. Uudessa purjeessa uraan pujotetaan vain yksi takakulmassa kiinni oleva ”juoksija” ja purjeen alareuna on muuten vapaana. Alareunan etukulma kiinnitetään hakasella mastonpuoleiseen päähän.

Takakulma kiristetään köydellä puomin takapäähän. Köyttä varten lisättiin puominpäähän köysilukko, josta purjeen kireyttä voidaan helposti tarvittaessa säätää. Vanhassa purjemallissa kireyttä ei juuri säädelty.

Purjeen yläkulmaan kiinnitetään nostinköysi ja etureunan alkua pujotetaan mastossa olevaan kouruun. Lopuksi purje laskostetaan puomin päälle ja kiinnitetään mustekaloilla odottamaan nostamista. Nostettaessa koko purjeen etureuna vedetään kiinni maston kouruun.