Aihearkisto: Päiväpurjehdus

Huntti

Geokätköilyharrastus on alkanut innostaa enemmän ja enemmän. Jo niin pitkälle, että Kapteenilla on kännykässään hälytys uusista lähistölle ilmestyneistä kätköistä. Uuden kätkön ensimmäisenä löytämistä sanotaan FTF:ksi (first to find). Osa kätköilijöistä on keskittynyt näiden metsästämiseen, eli hunttaamiseen.

Heinäkuun 16. iltana kännykkä piipitti, kun ilmestyi Norkullalandettiin kaksi uutta geokätköä. Vesi-Veijo oli parkissa ihan nurkilla. Mutta oltiin juuri palattu Porvoosta, jossa käytiin geokätköilytapahtumassa uudella juhannusviikolla hankitulla Sunwind27-purjeveneellämme. Päivän riennot väsyttivät, joten untenmaat voittivat. Kapteeni kuitenkin laittoi herätyskellon soimaan loma-aamuna kello 7.

Koska aamulla kukaan ei ollut vieläkään kätköjä löytänyt ja tiesimme yhteysaluksen kulkevan noin yhdeksän aikaan, piti lähteä rivakasti liikkeelle. Haalittiin vara-varusteet, koska valtaosa veneilytarvikkeista oli muuttanut jo uuteen purteen. Edes kahvia ei ehtinyt juoda.

Vesi-Veijo odotti rannassa valmiina kilpajuoksuun. Tutuilla vesillä puksuteltiin lievään vastatuuleen Norkullalandetin laituriin, jossa oli pari yöpyjävenettä. Sitten kiireen vilkkaa saaren sisuksiin kännykän vanhoilla maastokartoilla. Kätköissä odottivat tyhjät logikirjat eli FTF oli meidän 🙂

Kolmas bonuskätkökin löytyi, mutta koska se oli jäänyt jumiin kätköjen julkaisuprosessiin, sen virallinen ykkössija jäi seuraaville. Saarikierroksen jälkeen pysähdyttiin vihdoin kahville uudessa Seasong travelsin kahviossa. Poistuttiin sen jälkeen saarelta tyylikkäästi purjehtien.

20170717_huntti

20170717__huntti

20170717_huntti2

Furuholmenissa syyskuussa

Tämä kirjoitus on lisätty melkein vuotta myöhemmin.

Syyskuun 3. Vesi-Veijolla käytiin lounasretkellä Sipoon retkisaaressa Furuholmenissa. Paluumatkalla poikettiin Bässen-luodolle. Perämies kirmaisi kirjaamaan nimen geokätköön kapteenin pidellessä venettä rannalla.

20160903_furu

Skogsholmen

Juhannusviikonloppuna keli parani ja oli luvattu ihan hellettä. Geokätkötutkasta löytyi pari uutta saarta valloitettavaksi, joten miehistö yhdellä vieraalla vahvistettuna suuntasi kohti länttä Helsingin kaupungin retkisaareen Skogsholmeniin.

Menomatkalla auringosta ei ollut tietoakaan. Tuuli oli navakka ja aallokkoakin jonkin verran. Merisumu kadotti saaria yksi toisensa jälkeen näkyvistä, vaikka navigaattorin mukana tultiin lähemmäksi. Skogsholmeniin päästyämme keli parantui kuin taikaiskusta.

Saaren satamalaituri sijaitsee pohjoispuolella ja sen varusteluun kuuluu muutama poiju. Laiturin lähellä on veneseuran vuokraama sauna ja yksi mökkiasukas, muutoin alue on retkikäytössä. Saaressa on lisäksi kesäasukkaina lauma lampaita, jotka bongattiin geokätkön kirjaamis- ja tutkimusretkellä. Länsipuolelta voi tarkkailla Vuosaaren satamaan suuria laivoja.

Tehtiin trangialla uudet perunat, makkaraa sekä jälkiruuaksi popcornia. Paluumatkalla tuuli ei jaksanut kuljettaa ihan loppuun asti. Sääennusteen lupaama aurinko teki tehtävänsä ja poltti miehistön nahkat punaisiksi.

20160625_lounas

20160625_skoskholmen_pieni

20160625_lammas

Juhannuspurjehdus

Piti läheltä, ettei tänä vuonna jäänyt kesän ensipurjehdus Juhannuksen jälkeen. Huollossa perämoottorista löytyi mystistä mönjää, joka oli jumittanut vaihteen sekä bensakorkin. Lisäksi kaasuttimessa oli roskia. Huolto totesikin jälkikäteen, että mikäli olisivat tienneet millainen urakka oli, eivät olisi sitä edes aloittaneet. Onneksi kuitenkin aloittivat ja päästiin vesille!

Juhannusaattona Vesi-Veijo suuntasi merelle sääennusteen synkkyydestä huolimatta. Sää oli harmaa, mutta lämpimämpi kuin viime vuonna. Purjehdimme Kalkkirannan ohitse itään Löparön viereistä väylää. Neljän metrin väylälle saavuttaessa alkoi sade ja tuuli tyyntyi kokonaan. Ehdittiin siis kastelemaan purjeet. Pysähdyttiin paluumatkalla Norkullalandetin retkialueelle tekemään sapuskaa. Yksi savuttava kokko nähtiin rannassa.

20160624_harmaa_saa

20160624_jussidinner

20160624_kokko

Furuholmen

Tällä kertaa lähdettiin päiväpurjehdukselle idän kautta kiertäen länteen. Norkullalandetin kieppeillä tuuli oli aika vaisu joten liikkeelle lähdettiin moottorilla. Ekan kapeikon jälkeen bongattiin outo ’uppotukki’ joka osoittautui myöhemmässä tarkasteluksi ilmeisesti karkumatkalla väsähtäneeksi itäviitaksi. (Poijusta ja sen sijainnista tehty ilmoitus Trafille).

blog_furuholmen_viitta

Muutama tuulenhenkäys herätti toivoa purjehduksesta. Pikkuhiljaa kun päästiin Norkullalandetin eteläpuolelle, alkoi tuulikin kuljettaa Vesi-Veijoa. Furuholmenin kieppeillä olikin jo sopiva keli. Tämä oli itseasiassa ensimmäinen shortsi-keli.

blog_furuholmen_purjehdus

Furuholmenin lahti oli aika täynnä, mutta yleensä Vesi-Veijolle löytyy joku rakonen, kuten myös nyt.  Ruokailun yhteydessä käytiin hakemassa kätkö myös täältä. Paluu kotisatamaan sujui ilman erityisempiä tapahtumia.

blog_furuholmen

Östholmen

Lähdettiin hieman myöhäiselle päiväpurjehdukselle länteen. Todettiin että joku on jossain vaiheessa käynyt poistamassa pätkän väylää (oli vielä edellisessa merikorttipainoksessa, mutta ei uudessa). Viereisen saaren asukas (?) oli hyödyntänyt tilanteen ja laskenut verkot pitkälle rannasta.

Pysähdyttiin perinteiselle taukopaikalle Östholmeniin ruokailemaan ja hakemaan geokätkö. Rantautumisen jälkeen tuli katsottua kätkön sijaintia tarkemmin (rantautumiset päätetään yleensä ankkuripaikan sopivuuden, ei kätkön sijainnin perusteella) ja todettiin että osuttiin lähes kohdalle. Yleensä kapteenin kännykän hidas gps etsii vielä itseään siinä vaiheessa kun perämiehen on jo kätkön nollapisteellä. Tällä kertaa perämies jäi tosin kuin nalli kalliolle.

blog_ostholmen_ankkuri

blog_ostholmen_kallioniitty

Kätkökierrosta jatkettiin saaren ympäri. Samalla perämies uitteli Motonetin käsinpoimittuja matoja eri puolilla saarta, mutta yhtään kalaa ei tullut, ei edes nykäisyjä.

Saareen on kyllä tehty ihan hienot pesutilat jo joku aika sitten, mutta eipä ole tullut kokeiltua.

blog_ostholmen_pesutilat

blog_ostholmen_kukat

Päiväretken jälkeen palailtiin pikkuhiljaa kotisataan.

Vieraita Norkullalandetissa

Sukulaisperhe, kaksi aikuista ja kolme alle 10-vuotiasta tyttöä tuli vierailemaan täällä etelässä ja ohjelmaa riitti aika tavalla. Linnanmäki ja Korkeasaari olivat tottakai nähtävien listalla ja lopuksi piti vielä lähteä Ruotsiin katsomaan prinsessoja. Ohjelmaan kuitenkin mahtui myös vierailu Norkullalandetin retkisaarella.

Vesi-Veijo kun on kooltaan mikä on, niin päätimme suosiolla jättää purjeet alas matkalla saareen. Luoviminen seitsemän hengen miehistöllä olisi ollut turhan haastavaa eikä vieraita viitsinyt komentaa kannen allekaan hienona kesäpäivänä.

blog_vieraat

Norkullalandetissa aloittettiin luonnollisesti eväillä ja vierailulla näkötornille. Sen jälkeen päästiin tositoimiin, eli jätettiin osa porukasta perämiehen johdolla rannalle ja lähdettiin tyttöjen kanssa purjehtimaan.  Etupurjeeksi valikoitu vanha ’myrskyfokka’ jotta nuoremmatkin pääsivät käsittelemään purjeita. Kapteeni huolehti isosta ja valvoi ohjailua.

Tuulta oli juuri sopivasti, joten kaikki pääsivät kokemaan vauhdin hurmaa sekä kokeilemaan käännöksiä.

blog_vieraat_purjehdus

blog_koulupurjehdus

Tässä kohden täytyy kyllä ihmetellä joidenkin kanssaveneilijöiden hinkua kylkikiinnitykseen. Laituriin oli purjehdustuokion aikana tullut pari venettä niin että blokkasivat käytännössä kaikki poijupaikat. Jonkun veneen miehistö oli kuulemma käväisemässä ’ihan pikaisesti’ näkötornilla (käytännössä tunti ellei enemmänkin). Sen on huomannut että ’ihan nopea visiitti’ ei juuri koskaan sitä ole.

Onhan se kylkikiinnitys toki mukavampaa ja helpompaa ja itsekin harrastamme sitä lastauksen aikana, jos on paljon tavaraa taikka heikosti liikkuvia matkustajia mukana. Mutta heti kun lastaus/purku on saatu suoritettua niin vene kyllä hilataan poijuun.

Onneksi perämies sai maista käsin raivattua tilaa Vesi-Veijolle niin että päästiin hakemaan saaressa odotelleet matkustajat.

Paluumatka kotisatamaan taitettiin taas moottorilla vanhimman tytöistä ohjataessa veneen perille.

Kuulemma purjehdus veti vertoja matkan muillekin kokemuksille 🙂

 

 

Reivaus

Sunnuntaina 3.8 harjoiteltiin purjehtimista. Päivä oli taas poutainen ja helteinen, mutta merellä puhalsi navakka tuuli. Itätuuli pääsi saarien väliin ja keskimäärin ujelsi 10 m/s nopeudella. Satamassa oli jo selvää, että harjoitukseen ladataan reivatut purjeet.

Käytännössä reivaaminen tarkoittaa purjepinta-alan vähentämistä. Vesi-Veijossa tämä tehdään niin, että etupurjeena on pienin mahdollinen purje eli veneen ostossa periytynyt myrskyfokka, joka tunnetaan myös nimellä Vanha Sotaratsu vuodelta 1963. Sillä on pinta-alaa arviolta kolmasosa normaali-fokkaan verrattuna. Sotaratsun merkitys on testeissä kuitenkin koettu kovassa tuulessa veneen ohjaamisen kannalta korvaamattomaksi. Sotaratsun huono puoli on sen ikä, sillä se on moneen otteeseen paikkailtu ja venytelty eikä lopullinen ratkeaminen ole monen vuoden päässä. Kovassa tuulessa purjeen alareuna pärisee kuin pieni moottorisaha.

Isopurjeessa pinta-ala pienenee siten, että purjeen alaosaa lyhennettään kiinnittämällä eli reivaamalla sitä noin 40 cm ylempää puomiin. Silloin purje ei nouse ihan maston huippuun saakka.

Kuvassa näkyy, kuinka isopurje ja sotaratsu eivät ylety normaaliin tapaan maston yläosaan.

20140803_ylakulma

Isopurjeen etukulmassa maston ja puomin kiinnityskohdassa on reivikorkeudella pieni lenkki, johon etukulma voidaan vaihtoehtoisesti kiinnittää. Kiinnitimme sen tällä kertaa purjeen alakulman lenkkiin sakkelilla.

20140803_etukulma

Ison purjekankaassa keskellä on kaksi läpivientiä, metallirenkaalla vahvistettuja reikiä, joihin on viritetty köydenpätkiä, joilla purje voidaan kiinnittää reivikorkeudelta puomin ympäri.

20140803_reivit

Takakulmassa isopurjeessa on reivauskorkeudella läpivienti, jonka läpi saadaan köydellä takakulman kiinnitys ja kiristys.

20140803_takakulma1

Puomissamme rapulukko, johon saa takakulman köyden kiristettyä ja lukittua.

20140803_takakulma2

Reivaamalla purjeiden vetovoima laskee alemmas, jolloin vene jaksaa paremmin pysyä suorassa voimakkaan tuulen kallistusvääntöä vastaan.

Harjoituksessamme kiersimme Möholmenin saaren lähtemällä vastaiseen itäänpäin. Luoviminen oli poikkeuksellisen haasteellista, koska saaret muuttivat tuulen suuntaa ja aiheuttivat puuskissa jopa tuulen suunnan totaalista kääntymistä noin 60 astetta. Kapeissa saarten ja kivien väliköissä Vesi-Veijo kääntyili siis tiuhaan tahtiin. Välillä tuntui, että palattiin askel taaksepäin tuulensuunnan muuttumisen lisäksi, kun luovin aiheuttaman vauhdin hidastumisen seurauksena vene sorti silminnähtävästi (”valui taaksepäin tuulen ja aallokon mukana”) ennen kuin purjeet alkoivat uudelleen vetämään. Myötäisessä meno hieman rauhoittui, mutta kova tuuli piti huolen, ettei ratista ei voinut leppoisasti hellittää koko matkan aikana.

Kierrokseen meni aikaa noin kaksi tuntia ja sivutuulessa sekä myötäisessä huippunopeudessa päästiin Vesi-Veijon maksimiin eli 9-10 km/h. Vauhtikin jo kertoo, että purjeiden reivaus oli tällä reissulla todella tarpeen. Täysillä purjeilla vastaiseen luoviminen olisi ollut paikoittain mahdotonta, koska liian kovassa tuulessa veneen ohjaamiseen tarvittavat käsivoimat eivät enää riitä. Liian iso fokka vääntää keulaa niin, ettei peräsintä saa käännettyä vastakkaiseen suuntaan ja toisaalta fokan skuutit pureutuvat hauenleukoihin niin syvälle, ettei niitä saa irti ja ilman hauenleukoja fokkaa ei pitele mitenkään (kokeiltu tämäkin).

Lopuksi vielä täsmennys, että reivaaminen kannattaa aina kuin mahdollista tehdä ennen reissuun lähtemistä. Reivaukset on helppo avata, mutta kiinnitys keskellä kovaa keliä on suoritus sekin.

Söderkullalandetin ympäri

Päiväpurjehduksen teemana oli torstaina 17.7 Sipoon Söderkullalandetin ympäriajo. Sää oli aurinkoinen ja lämmin. Tuuli puhalsi sopivan oloisesti pääsääntöisesti etelänsuunnasta. Purjehtien päästiinkin hyvin koko kierros.

Kalkkirannanselällä ihmeteltiin, kun osa tutuista saarista horisontissa eivät näkyneet sumun takia. Viereisen saaren takanakin näytti olevan samaa vaivaa. Maallikkona ilmiö näytti erittäin paljon merenpintaan pudonneilta pilviltä, mutta ehkä oikea termi on osittainen merisumu?

20140717_pilvi

Saaret ilmeisesti käänsivät tuulta sen verran, että vaikka Kierroksen kulkusuunta muuttui, oli tuuli vastainen puolikierosta. Taukopysäkiksi valittiin Östholmenin tuttu koivun viereinen grillipaikka.

20170717_ostholmen

Grillimakkarat käristettiin tervaksisilla nuotiopuilla.

20170717_nuotio

Viime reissulla trangian pihdit (leuat, otin jne ) teki mystisen katoamistempun. Uusi varaosa on himppasen kiiltävämpi kuin iäkäs muu astiasto…

20140717_trangia

Ruokailun jälkeen kapteeni pesi Vesi-Veijon kyljet ja kannen kävellen meren pohjassa (matala ranta). Ja toinen puoli miehistöä uitti matoja – ei minkään näköisiä kaloja tässä rannassa.

20140717_onki

Paluumatkalla päästiin myötäiseen ja sivumyötäiseen, joten UPS-purje hoiti yksinään kierroksen loppupuolen kuljetuksen.

20140717_ups

Juhannus oli vähäluminen

Juhannusaattona ennuste lupaili sadekuuroja ja iltapäiväksi tuulenvirettä. Säitä uhmaten päätettiin retkikuntamme kanssa käydä tekemässä kesän ensimmäinen purjehdus. Sitähän kesti noin 10 minuuttia Kalkkirannan selällä, kunnes se vähäinen tuuli tyyntyi ja sade yltyi.

Rantauduimme Norkullalandetin retkisatamaan, jossa oli pikkupaattien lisäksi kaksi isoa puista purjealusta Svanhild ja Valborg.
20140620_norkullalandet

20140620_svanhild

Juhannuksen retkimenu eli nakkeja pekonikääreessä nautittiin vesisateessa.

20140620_nakki

Kaunissaaressa olisi ollut aurinkoisempaa…

20140620_marka

Viikingitkin uhmasivat juhannussäätä. Läpimärkinä poistuimme paikalta ennen kuin valloittajat pääsivät maihin.

20140620_viikinki