Avainsana-arkisto: Sähköt

Kevään rempat

Pressun alta paljastui taas veneen verran nikkaroitavaa. Vappuaattona venetohtori kävi kääntymässä, jonka seurauksena Vesi-Veijo vietti tovin telakalla. Klonksuva nostoköli on sen luokan riski, että ammattimies sai purkaa ja koota sen telakalla uusiksi. Samalla pohjaan vedettiin uudet myrkkymaalit. Oviluukut näyttävät talven jälkeen täysin säiden runtelemilta. Perämies hioo ja maalailee niitä ensihätään, mutta uudet luukut ovat jo myös työnalla. Visio olisi tehdä yläluukulle yökäyttöön vaihtoluukku, jossa on hyttysverkko.

Suurimpana kevään urakkana on ”sähköt uusiksi”. Sivuvalojen vaihdossa vihreä piti vaihtaa kahteen kertaan, koska ensimmäinen yritys vioitti koko lampun (messinkiruuvit ovat pehmeitä). Kaikenlaisia upotettavia kytkinpaneeleita löytyy jos jonkinmoisia, mutta Vesi-Veijon pieneen ja pelkistettyyn Joe17-muottiin semmoista ei saa mitenkään laitettua. Venekauppojen ja internetin kootuista palikoista kapteeni väsää ihka uutta sähkökeskusta.

20140601_sahkokotelo

20140601_sahkokotelo2

Hanko – Jussarö

Vesi-Veijon siirtopurjehdus kohti kotisatamaa jatkui lauantaina 3.7.2010. Miehistö saapui Hangonkylän satamaan edellisenä iltana tekemään alkuvalmisteluja. Istumalaatikon alta löytyi puhkiruostuneita sähköjohtoja. Niitä korjailtiin ja testailtiin virrankulkua akusta eteenpäin.

Korjaus onnistui ja illalla voitiin sytyttää kattovalo nukkumaan mennessä.

Lauantaiaamu valkeni poutaisena ja helteisenä. Heikkoa länsituulta oli noin 3 m/s. Matkanteko aloitettiin moottorilla kohti etelää klo 11. Kun suunta vaihtui itään, vaihdettiin purjeisiin. Matkanopeus oli noin 5 km/h, minkä uusi GPS kertoi. Matkan aikana syötiin lounas ja iltapala veneessä.

Liikenteessä oli muitakin veneilijöitä pienistä jollista isoihin rahtialuksiin.

10 tuntia helteessä uuvuttaa innoikkaimmankin purjehtijan.

Puoli yhdeltätoista saavuttiin Jussarön saarelle, missä päälaituri oli tupaten täynnä. Vesi-Veijo parkkeerattiin vanhaan postilaituriin mahtavien portaiden juureen. Saaressa oli ravintola-matkamuistomyymälä, puuceet ja sauna.

Seuraava aamu oli taas helteinen ja suunnattiin aamupesulle. Ravintola-kahvilan pitäjä neuvoi tien saaren itärannalle, jossa oli vanhan kaivoksen jäänteinä mustia hiekkarantoja. Samalla nähtiin vanhoja rautakaivoksen rakennuksia, joita armeija oli omana kautenaan parhaansa mukaan moukaroinut. Saaren hyttysyhdyskunta oli varsin runsas ja aktiivinen, joten kävellessä ei pysähdytty turhia ihastelemaan.