Myyty!

Viime kesänä hankittiin isompi paatti, joten
https://www.nettivene.com/purjevene/joe/713252

Rempat ja hankinnat:

  • 2010 GPS, Traileri, Perämoottori
  • 2011 Patjat, purjeet
  • 2012 Soodapuhallus, pohjan maalaus, köydet
  • 2013 Soodapuhallus, sisätilojen ja kannen maalaus, sisäkankaat, tiikit, UPS-purje
  • 2014 Sähköt
  • 2015 Pohjamaali
  • 2016 Peräkaiteen kiinnitys
  • 2017 Ikkunoiden kiinnitys

Huntti

Geokätköilyharrastus on alkanut innostaa enemmän ja enemmän. Jo niin pitkälle, että Kapteenilla on kännykässään hälytys uusista lähistölle ilmestyneistä kätköistä. Uuden kätkön ensimmäisenä löytämistä sanotaan FTF:ksi (first to find). Osa kätköilijöistä on keskittynyt näiden metsästämiseen, eli hunttaamiseen.

Heinäkuun 16. iltana kännykkä piipitti, kun ilmestyi Norkullalandettiin kaksi uutta geokätköä. Vesi-Veijo oli parkissa ihan nurkilla. Mutta oltiin juuri palattu Porvoosta, jossa käytiin geokätköilytapahtumassa uudella juhannusviikolla hankitulla Sunwind27-purjeveneellämme. Päivän riennot väsyttivät, joten untenmaat voittivat. Kapteeni kuitenkin laittoi herätyskellon soimaan loma-aamuna kello 7.

Koska aamulla kukaan ei ollut vieläkään kätköjä löytänyt ja tiesimme yhteysaluksen kulkevan noin yhdeksän aikaan, piti lähteä rivakasti liikkeelle. Haalittiin vara-varusteet, koska valtaosa veneilytarvikkeista oli muuttanut jo uuteen purteen. Edes kahvia ei ehtinyt juoda.

Vesi-Veijo odotti rannassa valmiina kilpajuoksuun. Tutuilla vesillä puksuteltiin lievään vastatuuleen Norkullalandetin laituriin, jossa oli pari yöpyjävenettä. Sitten kiireen vilkkaa saaren sisuksiin kännykän vanhoilla maastokartoilla. Kätköissä odottivat tyhjät logikirjat eli FTF oli meidän 🙂

Kolmas bonuskätkökin löytyi, mutta koska se oli jäänyt jumiin kätköjen julkaisuprosessiin, sen virallinen ykkössija jäi seuraaville. Saarikierroksen jälkeen pysähdyttiin vihdoin kahville uudessa Seasong travelsin kahviossa. Poistuttiin sen jälkeen saarelta tyylikkäästi purjehtien.

20170717_huntti

20170717__huntti

20170717_huntti2

Vesillelasku

Ikkunaremontin vuoksi vesille laskuun vierähti taas tovi. Lopulta heinäkuun neljäs oltiin taas vedessä. Tuttuun tapaan laitettiin purjeet varalle, sillä vaikka moottori tuli suoraan huollosta, on jäänyt kenkkuiluista takaraivoon pakkomielle varmistaa purjeilla pienikin etappi.
20170704_vesille

Ikkunaremontti

Vesi-Veijo siirrettiin ja alustavasti pakattiin laskukuntoon juhannuksena. Sää on ollut varsin vaihteleva, joten yön yli odotellessa iski normaali vesikuuro. Laskupäivänä veneen sisältä löytyi melkein litra vettä, johon syypääksi nopeasti selvisi hapertuneet ikkunatiivisteet. Niiden uusiminen oli mielessä, mutta oletettiin, että vielä vuosi selvitään ilman remppaa.

Operaatio vei useamman päivän. Netistä H-veneiden palstalta löytyi varsin hyvät ja käytännössä paikkansa pitäneet ohjeet.

Ensin ikkunoiden irroittamisessa ei tarvittu mitään kitaran jousia, koska vanhat kiinnitysaineet olivat totaalisesti menettäneet tehonsa. Sitten putsaus, hionta ja maalaus. (Tarvikkeiden metsästystä jokaisen vaiheen välissä).

Käytettiin uudelleen vanhat pleksi-ikkunat, suurennettiin niihin pari isompaa reikää. Poraamisessa helpotti laite, jossa oli runsaasti kierroksia.

Sisäreunaan kiinnitettiin ensin P-muotoista ikkunantiivistenauhaa, joka esti Sika-kiinnitysaineen valumisen sisälle, sekä muodosti muutaman millin korotuksen pleksi-ikkunan ja veneen rungon väliin.

Kiinnitysaineesta varoiteltiin, että se sottaa kiitettävästi. Etra-myymälästä sai UV-versioista Sikaa, joka oli tarkoitettu veneen ikkunoihin, jotka ovat myös kantavia elementtejä. Se oli mustaa – erittäin sotkevaa mönjää. Onneksi oltiin varustauduttu pipoilla, työhaalareilla, runsailla teippauksilla, jätesäkkivuorauksella työalueella, lukuisilla kertakäyttökumihanskoilla ja loputtomalla paperilähteellä.

Pleksi aseteltiin mönjän päälle ja ruuvattiin kiinni. Ruuveista muutama oli läpipultteja. Loppujen kanssa oltiin aiottu kierrättää vanhat ruuvit, muttei tajuttu tiivistenauhan osuutta, joten ne olivatkin liian lyhyitä. Koska kello oli jo myöhäinen ilta – kymmenen jälkeen – ja mönjä kuivuu parissa tunnissa, kaiveltiin esiin kaikki mahdolliset ruuvikätköt. Lopputuloksena on varsin kirjava ruuvikokoelma…

Seuraavana päivänä lisättiin ulkoreunaan valkoista Sikaa ja vaihdettiin pari ruuvia parempiin. Kolmantena päivänä siistittiin sisäpuolelta hiomakoneella pulttien törröttävät päät ja maalattiin sisäpuoli valkeaksi.

Ensi kerralla otamme opiksi vielä seuraavaa:
– mönjää on laitettava vielä enemmän, ettei jää tyhjiä koloja mihinkään
– ikkunan ulkolaitaan pitää lisätä kiiloja tasoittamaan rakoa, pelkkä sisäreunan ikkunatiiviste ei riitä
– ruuveja pitää olla runsaasti ja moninverroin enemmän kuin tarve olisi

20170624_ikkuna1

20170628_ikkuna2

20170628_ikkuna3

Yöretkelle Pirttisaareen toistamiseen

Tämä juttu on lisätty melkein vuotta myöhemmin.

Syyskuussa työt ja säät sallivat yöretken syyskuun 17. Pirttisaaren. Nyt mahtui laituriinkin. Paluumatkalla seuraavana päivänä pysähdyttiin syömään Furuholmeniin.

20160917_pirttisaari

Toinen pysähdys tehtiin Gumbon kioskin edustalla olevassa Söderkullalandetin retkiniemessä, josta poimittiin yksi geokätkö.

20160918_soderkullalandet

Furuholmenissa syyskuussa

Tämä kirjoitus on lisätty melkein vuotta myöhemmin.

Syyskuun 3. Vesi-Veijolla käytiin lounasretkellä Sipoon retkisaaressa Furuholmenissa. Paluumatkalla poikettiin Bässen-luodolle. Perämies kirmaisi kirjaamaan nimen geokätköön kapteenin pidellessä venettä rannalla.

20160903_furu

Retki Sipoonselällä

Lokikirjan täyttöön ei riittänyt aikaa vuoden 2016 puolella, joten tämä on lisätty myöhemmin.

Heinäkuun lomalla Vesi-Veijo purjehti 23.7 miehistöinen valloittamaan Sipoon Kaunissaaren pokemogo gymit. Seuraavaksi yöksi siirryttiin Pirttisaareen, jossa laiturin ollessa täynnä yövyttiin kalliokiinityksessä.

20160723_pirttisaari

Retken viimeisenä päivänä pysähdyttiin geokätköllä Kaivokarissa. Vene kiinnitettiin itäpuolelle ja pohjoisrannan lahti oli jälleen kerran sinilevän puurouttama.

20160723_kaivokari

Ennen kierroksen päättymistä pysähdyttiin syömässä herkkueväät Kalkkirannan Kievarissa.

20160724_kievari

Skogsholmen

Juhannusviikonloppuna keli parani ja oli luvattu ihan hellettä. Geokätkötutkasta löytyi pari uutta saarta valloitettavaksi, joten miehistö yhdellä vieraalla vahvistettuna suuntasi kohti länttä Helsingin kaupungin retkisaareen Skogsholmeniin.

Menomatkalla auringosta ei ollut tietoakaan. Tuuli oli navakka ja aallokkoakin jonkin verran. Merisumu kadotti saaria yksi toisensa jälkeen näkyvistä, vaikka navigaattorin mukana tultiin lähemmäksi. Skogsholmeniin päästyämme keli parantui kuin taikaiskusta.

Saaren satamalaituri sijaitsee pohjoispuolella ja sen varusteluun kuuluu muutama poiju. Laiturin lähellä on veneseuran vuokraama sauna ja yksi mökkiasukas, muutoin alue on retkikäytössä. Saaressa on lisäksi kesäasukkaina lauma lampaita, jotka bongattiin geokätkön kirjaamis- ja tutkimusretkellä. Länsipuolelta voi tarkkailla Vuosaaren satamaan suuria laivoja.

Tehtiin trangialla uudet perunat, makkaraa sekä jälkiruuaksi popcornia. Paluumatkalla tuuli ei jaksanut kuljettaa ihan loppuun asti. Sääennusteen lupaama aurinko teki tehtävänsä ja poltti miehistön nahkat punaisiksi.

20160625_lounas

20160625_skoskholmen_pieni

20160625_lammas