Sipoo – Porvoo

Suunnitelmana tänä kesänä oli purjehtia kohti Itää. Perämies luuli, että matka alkaisi jo tiistaina, mutta ehei, sitä ennen oli vielä paljon puuhasteltavaa ja pakattavaa.

Ensin piti ommella pikaratkaisuna patjoille päälliset halvoista lakanoista soveltamalla.

Ensimmäinen satsi tavaraa, patjat ja kaikki mahdolliset purjeet vietiin keskiviikkona.

Torstaina päätettiin lähteä vihdoin matkaan kaikkine tavaroinemme. Ruokailu suoritettiin Kalkkirannan tienoilla.

Alkuun oli ihan kiva koilistuuli, jota päästiin purjehtimaan uusilla purjeilla noin 6km/h vauhdilla. Porvooseen käännyttäessä tuuli hiipui ja oli vastainen, joten vaihdettiin moottorille. Moottori puski eteenpäin 9-10 km/h. Huikeasta vauhdista huolimatta meidät ohitti paikalliset kirkkoveneharrastajat ”heittämällä”.

Ehdittiin Porvoon vierasvenelaituriin viittä vaille kymmenen illalla ja ehdittiin kipaista kioskilta avain huoltotilaankin. Saunalahden mokkulalla saatiin tämä blogikin päivitettyä melkein reaaliajassa!

Östholmen Sipoo

Sunnuntaina uusien purjeiden ja perämoottorin testimatkalla pysähdyttiin Sipoon ulkoilusaareen Östholmeniin. Saaressa on paljon hyvin hoidettuja grillikatoksia, roskiksia ja vessoja. Vesi-Veijolla pääsee rantautumaan useaan kohtaan.

Karttakuva Sipoon kotisivuilta.

Östholmen

Sijainti GoogleMapsilla.


Näytä suurempi kartta

Grillikatoksella keiteltiin trangialla hernesoppaa.

Kapteeni testasi paukkuliivit ennen uusien panoksien vaihtamista. Hyvin toimii ja kelluu.

Grillipaikan vieressä oli mansikkamaa.

Liian iso iso

Sunnuntaina 26. kesäkuuta päästiin vihdoin testaamaan uutta moottoria sekä purjeita.

Isopurjeessa oli ihmetyttänyt jo alkuun se, ettei sitä pujotettu puomiin kuten vanhaa purjetta. Purjeneulomo vakuutti, että se on nykyaikaa. Kun purje saatiin ylös se osoittautui yläosastaan liian leveäksi. Purje osuu ylhäällä takavanttiin eikä pääse liikkumaan käännöksissä kunnolla.

Uusi fokka oli myös suhteellisen suuri. Se tulee maston ohitse reippaasti eli ennemminkin se on genoa. Siitä ei ole haittaa – päinvastoin Vesi-Veijo saa enemmän purjepinta-alaa.

Ei auttanut kuin reivata isopurjetta pienemmäksi, eli lyhennettiin korkeutta sitomalla alaosaa reivirei’istä naruilla puomiin.

Kuljettiin sitten reissu pienennetyllä isolla.

Uuden ja vanhan ison vertailu myöhemmin nurmikolla osoitti kokoeron selvästi.

Vesille lasku

Ensimmäiseen katsastukseen kuuluu rungon tarkastus, minkä vuoksi toimenpide suoritettiin kuivalla maalla. Sen jälkeen olikin aika siirtää paatti auton perään ja köyttää masto kuorman päällimmäiseksi. Vetokärryn tyhjentyneet venettä vasten olevat renkaat korvattiin Kärkkäiseltä löytyneillä ilmattomilla versioilla.

Vesille lasku sujui nostoa sutjakammin, mutta kapteeni joutui kuitenkin kastelemaan räpylänsä, koska yksi tukijalka unohtui laskea alas. Melominen vastatuuleen laituripaikalle oli hikinen urakka.

Vesi-Veijo on nyt laiturin nokassa odottamassa maston nostamista.

Veneen katsastus

Vesi-Veijo on tarkoitus liittää Partiopurjehtijoiden alusrekisteriin, joka edellyttää katsastamista. Venehän on juuri sopivasti sen verran pieni, ettei sitä tarvitse rekisteröidä eikä sen puoleen välttämättä katsastaa. Ohjeet katsastamiseen löytyvät purjehtija.fi-sivuilta. Alkuperäinen tarkoitus oli katsastaa luokkaan 3 (saaristo), mutta päädyimme kuitenkin alimpaan luokkaan 4 (suojaisat vedet) ihan käytännön syistä. Vesi-Veijossa ei yksinkertaisesti ole riittävästi tilaa kaikille kolmosluokan vaatimille varusteille. Mihin esim. pelastusrenkaan voisi sijoittaa järkevästi?

Ensimmäisessä katsastuksessa käydään läpi rungon kunto. Jatkossa runkokatsastus tehdään viiden vuoden välein, kun taas varusteet tarkastetaan kerran vuodessa. Katsastuksessa käytiin läpi venettä aika perusteellisesti ja samalla tuli hyviä vinkkejä sekä ohjeita veneen hoidosta. Muutamasta kohdasta tuli huomautus, kuten valumareikien putkien kiinnityksen tarkastuksesta sekä paukkuliivien huollosta.

Katsastus meni läpi. Kuinkahan monella Joe17:lla on oheinen todistus?

Vaahtomuovipatjat ja siivousta

Uusia purjeita odotellessa on pikku hiljaa viritelty venettä uuteen kuosiin. Uudet sähköjohdot on jo vedetty.

Tänään etsittiin homeisille vaahtomuovipatjoille korvaajia. Sellaiset saatiin Keravan Muovi ja Lelu -liikkeestä. Patjat leikeltiin kutakuinkin vanhojen ollessa mallina. Veneellä hieman lyhennettiin niitä itse fileerausveitsellä sekä tehtiin kyljen mukainen reunan muotoilu. Lopputulos ei ollut kaunein mahdollinen, mutta patjojen päälle tulee vielä kangaspäällysteet, kunhan sopiva ompelimo löytyy. Muovin ja Lelun Päivi ohjeisti, että jos vaahtomuovi kastuu, se pitää tempaista heti ulos kangaskuoristaan ja kuivattaa päivä aurinkoisella ja tuulisella rannalla. Sitten ei pitäisi tulla hometta.

Ostosten jälkeen siirryttiin puunaamaan paattia. Syksyn vesivahingon jäljiltä sisätiloissa oli pientä mustaa hometäplää kaikkialla. Se lähti helposti hinkkaamalla sienellä ihmeaine Universal Stonea, joka sisältää erittäin hienojakoista savea. Mönjä onkin ihan luomua eikä kauheita liuottimia tarvinnut käyttää.

Traileri ei aivan ollut kestänyt talvea, vaan venettä vasten olevat tukirenkaat olivat tyhjentyneet. Otettiin muutama rengas matkaan, joista tutkitaan tarkemmin riittääkö ilmapumppu vai täytyykö vaihtaa uusiin. Foxi-koiran sika joutuu sen aikaa tuuraamaan rengasta.

Lopuksi hyttyslaumoja uhmaten kirjailtiin vielä keulaan veneen nimi tarrairtokirjasimilla.