Muista lisätä öljy

Johnssonin viimeisimpien kiukuttelujen ydin paljastui, kun se purettiin osiin. Vetoköysi oli tehnyt omat reittinsä sisuskaluihin.

Johnssonin matka jatkuu jossain muualla.

Saammeko esitellä vuoden 2010 mallistosta Tohatsu 3,5!

Tällä pörötellään ensi kesä. Myyjä muistutti moneen kertaan, että koska se on ihan ihka uusi, siellä ei ole öljyjä sisällä. Öljyttä ensimmäinen ajelu kestää noin 10 minuuttia, jonka jälkeen moottori on entinen leikatessaan kiinni.

Jep. Yritetään muistaa, vaikka olisi millainen into kesän ensipurjehdukselle.

Kapteeni on myös käynyt talven ajan purjekauppaa. Loviisassa on purjeneulomo Doylessa työnalla uusi iso ja fokka.

Messuilla moottoreita katsastamassa

Perjantaina kierreltiin töiden jälkeen messukeskuksessa Vene-näyttelyä.

Kapteeni oli tulostanut kartaksi perämoottoriputiikkien osastot, jonka perusteella kierrettiin hipelöimässä vaihtoehtoja tosielämässä. Matkan opetus oli, että Mercury ja Tohatsu olivat tismalleen samanlaisia, koska ovat lähtöisin samasta tehtaasta. Hankinta kannattaa tehdä piakoin, vielä kun viime vuoden halvan jenin malleja löytyy varastoista.

Mukaan messuilta tarttui maston katolle tuulen suuntaa opastava Windex, jonka asentamisesta täytyy kirjoittaa myöhemmin oma juttunsa. Lisäksi löytyi Universal Stone -ihmepuhdistusainetta, josta on netistä tullut luettua parikin juttua. Katsotaan, miten kansi kiiltää, kun perämies pääsee sitä seuraavan kerran kuuraamaan! Ensi kesällä Vesi-Veijon miehistön tunnistaa myös yhtenäisistä asusteista…

Liian kalliita purjeveneitäkin oli näytillä useampia. Nurkassa huomio kiinnittyi pieneen kilpapurteen, jonka kolmen purjeen köysistöä jäätiin messujen viime minuuteilla ihmettelemään. Veneen omistaja kommentoi viereisiä jättejä ”merten asuntoautoiksi” – osuva ilmaus :-).

Laulu, joka toi mieleen…

Radiossa soi tänään biisi, joka soi myös viime kesänä aamulla Vitholmenilla, kun purjeveneiden jono suuntasi savusumussa kohti Helsinkiä. Kaunis hetki ennen Karia ja muita onnettomuuksia.

  • The Rasmus ”Sail Away” Youtube

Mitäs muita kesään, mereen, purjehtimiseen, tuuleen jne liittyviä lauluja sitä onkaan, joita talvella voi haikailla?

  • Eppu Normaali ”Olin vain tuuli” Youtube
  • Rod Stewart ”Sailing” Youtube
  • Lasse Mårtenson ”Myrskyluodon Maija” Youtube
  • Lasse Mårtenson ”Kaikki paitsi purjehdus on turhaa” Youtube
  • Katri Helena ”Minne tuuli kuljettaa” Youtube
  • Kai Hyttinen ”Tuulen tie” Youtube
  • The Doors ”Riders on the storm” Youtube
  • Kari Tapio ”Myrskyn jälkeen” Youtube
  • Georg Malmsten (Club for five) ”Mikki merihädässä” Youtube
  • Drunken sailor (Irish Roversh) Youtube
  • Erkki Junkkarinen ”Vanha merimies muistelee” Youtube
  • Simo Salminen ”Keltainen jäänsärkijä” Youtube
  • Tapio Rautavaara ”Vain merimies voi tietää” Youtube
  • Tapio Rautavaara ”Laivat puuta miehet rautaa” Youtube
  • Tauno Palo ”Rosvo-Roope” Youtube
  • Juha Vainio ”Vanha Salakuljettaja Laitinen” Youtube
  • Juha Vainio ”Albatrossi” Youtube
  • Rauli Badding-Somerjoki ”Laivat” Youtube
  • Lolita ”Seeman, dein Heimat ist das Meer” Youtube
  • Kipparikvartetti ”Kaunis Veera” Youtube
  • Kipparikvartetti ”Saimaan valssi” Youtube
  • Justeeri ”Kalastaja Eemelin Valssi” Youtube
  • Vem kan segla förutan vind Youtube
  • Yölintu ”Merimies” Youtube
  • Joel Hallikainen ”Lähtevien laivojen satama” Youtube
  • Mari Rantasila ”On laivat valmiina lähtöön” Youtube

Vesi-Veijon soittolista Youtube

PS. Tuubissa on myös hurjia purjehdusvideoita Youtube ja purjeveneen soutamisestaYoutube

Uuden perämoottorin vertailu

Uuden perämoottorin hankintaa suunnitellaan kovasti.

Valitako käytetty vai uusi? Uusi ehdottomasti, koska vanhasta on sen verran huonoja kokemuksia.

Mikä koko? Johnsonissa on 4 heppaa kahdella tahdilla. Lainassa käynyt Suzuki oli nelitahtinen heppoja ehkä viisi, mutta painoi liikaa, arviolta noin 25 kg.

Pakki? Jokainen malli, jossa on pakki painaa vähintään 25 kiloa.

Lyhyt vai pitkä riki? Lyhyempi on helpompi kääntää, jos pakkia ei ole.

Honda BF2,3

Mercury F3,5

Suzuki DF2,5S

Tohatsu MFS3,5

Yamaha Outboards F2,5

Nettikeskusteluissa viitattiin, että Tohatsulla on jotain tekemistä Nissanin kanssa ja että se on maailmalla yksi suosituimpia perämoottorimerkkejä. Suomessa Yamaha on markkinajohtaja.

Tällä vertailulla Tohatsu ja Mercury ovat vahvimmat vaihtoehdot. Tohatsuja myydään Vesi-Veijon kotisataman lähistöllä.

Paatti pakettiin

Tänään viriteltiin talvitelat. Ensin näytettiin painepesuria pohjassa oleville simpukoille ja leville.

Nostettiin kärryä lautajalustoilla niin, ettei paino ole renkaiden jousilla. Sen jälkeen viriteltiin kurkihirsi.

Lopuksi pressu päälle. Sen jälkeen tulikin heti ensimmäinen lumipyry.

Nosto maihin

Eilen illalla kuudenmaissa veneemme kellui laiturissaan viimeistä iltaa tämän kesän purjehduskaudella.

kuva

Kajolinna oli valmistanut hienon jarrullisen ja rekisteröidyn Joe 17 -veneille erikoissuunnitellun trailerin.

K

Ensimmäiseksi kaadettiin masto, mikä onnistui noviiseilta suhteellisen hyvin pienellä ähertämisellä. Aluksi kiinnitettiin puominkannatin keulaan fokan kiinnityskoukkuun. Ensimmäisenä irroitettiin takaharus, jota seurasivat sisemmät kylkiharukset. Keulaharusta irroitettaessa apumies varmisti puominkannatimella maston pysymisen paikallaan. Sitten varovasti huurteisella kannella taituroiden masto kaadettiin taaksepäin. Viritelmän annettiin olla siihen saakka, kunnes vene olisi trailerissa.

Kun masto oli nurin, irroitettiin kallis peräsin, jonka jälkeen melottiin vene luiskalle. Traileri veteen ja vinssi käyntiin. Yritettiin nostoa kolmeen otteeseen. Ensimmäisellä yrityksellä todettiin, ettei köli noussut tarpeeksi ylös. Vene pois ja traileri kuivalle maalle, jonka jälkeen nostettiin eturullia ja -tukea. Toisella yrityksellä todettiin, että myös takarullia on nostettava. Kolmannella yrittämällä perämiehen vasemmassa saappaassa oli jo kylmää merivettä, mutta pursi kipusi hienosti trailerin päälle.

kuva

Veneen on tarkoitus seistä kölinsä päällä, joten laskettiin vielä tukirenkaita muutama sentti. Seuraavalla kerralla nosto tapahtuu huomattavasti nopeammin, koska traileriin on nyt tehty sopivat säädöt.

kuva

Trailerin päällä irroitettiin masto juurestaan ja siirrettiin se keskelle venettä. Lopuksi köytettiin paketti mastoineen muutamalla kuormaliinalla ajomatkaa varten. Aikaa vedestä talvisijoituspaikan nurmikolle meni kolme tuntia, joten päätettiin tehdä talviunien viimeistelyt viikonloppuna valoisalla säällä.

kuva

Kauden viimeinen

Sunnuntaina 10.10.10 Vesi-Veijo palasi korjaamolta kotisatamaan. Sää oli pilvinen, merellä kolea. Välillä tiputti sadetta ja tuuli puski puuskissa 10 m/s.

Uutta perämoottoria ei ole ehditty hankkimaan, joten saatiin lainaan aavistuksen liian iso nelitahtinen Suzuki. Alussa ihmeteltiin taas, kun kone ei käynnistynyt. Kilautus kaverille kertoi, että mukana tullut punainen lanka on turvanaru, jonka irrotessa laite sammuu (ja jota ilman ei käynnisty..).

Matkattiin selällä pelkällä isopurjeella yhtä kovaa kuin moottorilla. Kun käännyttiin selältä takaisin rannan suuntaan, aallokko oli vastainen ja keula pärskäytteli kylmää vettä niskaan. Furuholmenin jäädessä taakse oli jo haettava kajuutasta lisäkerroksia vaatteita. Kolea viima tekee tehtävänsä.

Kotisatamassa aurinko alkoi paistamaan. Vene odottelee nyt Kajolinnan traileria, joka valmistuu parin viikon kuluttua.

Korjaus on valmis

Vesi-Veijossa on nyt korjattu peräsin kiinnitysholkkeineen. Kölin reunaakin oli paikattu hieman. Operaatio maksoi lähes veneen hinnan verran… onneksi on vakuutus 🙂 Nyt pursi odottelee siirtoa kotilaituriin korjaamon rannassa.

Telakalla

Vesi-Veijo hinattiin tiistaina 14.9.2010 venekorjaamon toimesta telakalle. Vakuutusyhtiö haluaa tarkistaa suurennuslasilla sekä perän että kölin. Korjaamon sedän ensimmäinen arvio peräsimestä oli 30 tunnin urakka. Samaan hengenvetoon hän arveli, että tulee niin kalliiksi, jotta koko paatti menee lunastukseen.

Odottelemme kuinka käy.

Vesivahinko

Vakuutuslaitoksen kanssa karin tuhojen korjausasia on edennyt verkkaiseen tahtiin. Lopulta tämän viikon aikana peräsin pääsee korjaamoon. Veneen perän tappien osalta aikataulu on vielä tuntematon.

Käytiin tarkistamassa tilanne laiturin nokassa. Hytissä oli erittäin kosteaa, sillä vettä on tullut sisään runsaasti. Ilmeisesti kattoluukku vuotaa jotenkin? Roudattiin kaikki saunaan kuivumaan. Patjojen kuoret pyöritettiin pesukoneessa, mutta pitää katsoa, saako niitä enää pelastettua homeelta.