Kaikki kirjoittajan paalu artikkelit

Bockhamn – Svartholm

Aamulla levä oli vallannut Bockhamnin suojaisan sataman. Ei puhettakaan aamupesusta.

Aamupuuron jälkeen siirryttiin noin kilometrin verran Bytholmenille uimaan.

Matka jatkui uimisen jälkeen jälleen vastatuuleen. Lopulta oli melkein tyyntä ja Vesi-Veijo lähinnä kellui eteenpäin. Päätettiin kokkailla ruokaa kannella.

Tyypillinen ateria Vesi-Veijolla on esimerkiksi seuraavanlainen. Ostetaan kaupasta kuivamuonaa, kuten valmispastaa. Lisätään siihen mausteeksi sipuli ja kuivattua valkosipulia. Kaivetaan kylmälaukun pohjalta pakastettu grillimakkarapaketti, joka on sanomalehtipaketissaan vielä parin hellepäivän jälkeenkin kylmää makkaraa. Pilkotaan se joukon jatkoksi. Keitetään 5 min ja ruokitaan miehistö. Lisukkeena tällä kertaa oli kurkkua ja tomaattia.

Lähestyttiin Loviisaa, jonka tunnistaa kaukaa ydinvoimalan piipuista. Helle porotti ja tuuli tyyntyi täysin.

Rantauduttiin Svartholman linnoitukselle.

Saaren palveluihin kuuluu ravintola, joka on auki ”niin kauan kuin asiakkaita riittää, jopa kahteen”.

Kesän Valborg-bongaus tuli tehtyä illalla. Nettiyhteys pätki sen verran, että blogia ei saanut päivitettyä.

Aamu Porvoo, ilta Byön Bockhamn

Herätys Porvoon satamassa klo 8.30 ja hytin lämpötila jo silloin +30C. Suunnaksi heti huoltopiste.

Siellä suihku.

Ja kuivaus (pesukone ja kuivurikin löytyy).

Aamupala kahvilakioskilla. Puurolautanen tuli nuoltua tarkasti.

Sitten kelpasi hieman shoppailla ja katsella nähtävyyksiä (kuvassa Runeberg).

Ja matka jatkui puoliltapäivin kohti itää. Porvoonjoen suistossa voi joutua turistinähtävyydeksi, vaikka ajelee moottorilla vastatuuleen.

Pysähdyttiin Hamarin Seolle tankkaamaan bensakanisterit sekä purjehtijat pihvillä ja pastalla.

Emäsalon kohdalla vaihdettiin purjeisiin ja luoviminen vastatuuleen alkoi. Välillä pienissä puhureissa päästiin jopa 10km/h nopeuteen. Tiukimmassa yllätyspuhurissa miehistön lippalakki lähti uimaan, joten oli suoritettava lakki yli laidan harjoitus. Se meni kuin Strömsössä ja vieläpä purjeilla. Lakki koukattiin keksillä takaisin kyytiin.

Pellingin lossin kohdalla tuuli oli taas täysin vastaan ja väylä karikkoinen, joten vaihdettiin moottorille.

Lopulta kahdeksalta illalla rantauduttiin Bockhamnin suojaisaan luonnonsatamaan. Lahdessa voi parkkeerata kahteen laituriin ja tilaa oli vaikka kuinka.

Sipoo – Porvoo

Suunnitelmana tänä kesänä oli purjehtia kohti Itää. Perämies luuli, että matka alkaisi jo tiistaina, mutta ehei, sitä ennen oli vielä paljon puuhasteltavaa ja pakattavaa.

Ensin piti ommella pikaratkaisuna patjoille päälliset halvoista lakanoista soveltamalla.

Ensimmäinen satsi tavaraa, patjat ja kaikki mahdolliset purjeet vietiin keskiviikkona.

Torstaina päätettiin lähteä vihdoin matkaan kaikkine tavaroinemme. Ruokailu suoritettiin Kalkkirannan tienoilla.

Alkuun oli ihan kiva koilistuuli, jota päästiin purjehtimaan uusilla purjeilla noin 6km/h vauhdilla. Porvooseen käännyttäessä tuuli hiipui ja oli vastainen, joten vaihdettiin moottorille. Moottori puski eteenpäin 9-10 km/h. Huikeasta vauhdista huolimatta meidät ohitti paikalliset kirkkoveneharrastajat ”heittämällä”.

Ehdittiin Porvoon vierasvenelaituriin viittä vaille kymmenen illalla ja ehdittiin kipaista kioskilta avain huoltotilaankin. Saunalahden mokkulalla saatiin tämä blogikin päivitettyä melkein reaaliajassa!

Östholmen Sipoo

Sunnuntaina uusien purjeiden ja perämoottorin testimatkalla pysähdyttiin Sipoon ulkoilusaareen Östholmeniin. Saaressa on paljon hyvin hoidettuja grillikatoksia, roskiksia ja vessoja. Vesi-Veijolla pääsee rantautumaan useaan kohtaan.

Karttakuva Sipoon kotisivuilta.

Östholmen

Sijainti GoogleMapsilla.


Näytä suurempi kartta

Grillikatoksella keiteltiin trangialla hernesoppaa.

Kapteeni testasi paukkuliivit ennen uusien panoksien vaihtamista. Hyvin toimii ja kelluu.

Grillipaikan vieressä oli mansikkamaa.

Liian iso iso

Sunnuntaina 26. kesäkuuta päästiin vihdoin testaamaan uutta moottoria sekä purjeita.

Isopurjeessa oli ihmetyttänyt jo alkuun se, ettei sitä pujotettu puomiin kuten vanhaa purjetta. Purjeneulomo vakuutti, että se on nykyaikaa. Kun purje saatiin ylös se osoittautui yläosastaan liian leveäksi. Purje osuu ylhäällä takavanttiin eikä pääse liikkumaan käännöksissä kunnolla.

Uusi fokka oli myös suhteellisen suuri. Se tulee maston ohitse reippaasti eli ennemminkin se on genoa. Siitä ei ole haittaa – päinvastoin Vesi-Veijo saa enemmän purjepinta-alaa.

Ei auttanut kuin reivata isopurjetta pienemmäksi, eli lyhennettiin korkeutta sitomalla alaosaa reivirei’istä naruilla puomiin.

Kuljettiin sitten reissu pienennetyllä isolla.

Uuden ja vanhan ison vertailu myöhemmin nurmikolla osoitti kokoeron selvästi.

Vesille lasku

Ensimmäiseen katsastukseen kuuluu rungon tarkastus, minkä vuoksi toimenpide suoritettiin kuivalla maalla. Sen jälkeen olikin aika siirtää paatti auton perään ja köyttää masto kuorman päällimmäiseksi. Vetokärryn tyhjentyneet venettä vasten olevat renkaat korvattiin Kärkkäiseltä löytyneillä ilmattomilla versioilla.

Vesille lasku sujui nostoa sutjakammin, mutta kapteeni joutui kuitenkin kastelemaan räpylänsä, koska yksi tukijalka unohtui laskea alas. Melominen vastatuuleen laituripaikalle oli hikinen urakka.

Vesi-Veijo on nyt laiturin nokassa odottamassa maston nostamista.

Vaahtomuovipatjat ja siivousta

Uusia purjeita odotellessa on pikku hiljaa viritelty venettä uuteen kuosiin. Uudet sähköjohdot on jo vedetty.

Tänään etsittiin homeisille vaahtomuovipatjoille korvaajia. Sellaiset saatiin Keravan Muovi ja Lelu -liikkeestä. Patjat leikeltiin kutakuinkin vanhojen ollessa mallina. Veneellä hieman lyhennettiin niitä itse fileerausveitsellä sekä tehtiin kyljen mukainen reunan muotoilu. Lopputulos ei ollut kaunein mahdollinen, mutta patjojen päälle tulee vielä kangaspäällysteet, kunhan sopiva ompelimo löytyy. Muovin ja Lelun Päivi ohjeisti, että jos vaahtomuovi kastuu, se pitää tempaista heti ulos kangaskuoristaan ja kuivattaa päivä aurinkoisella ja tuulisella rannalla. Sitten ei pitäisi tulla hometta.

Ostosten jälkeen siirryttiin puunaamaan paattia. Syksyn vesivahingon jäljiltä sisätiloissa oli pientä mustaa hometäplää kaikkialla. Se lähti helposti hinkkaamalla sienellä ihmeaine Universal Stonea, joka sisältää erittäin hienojakoista savea. Mönjä onkin ihan luomua eikä kauheita liuottimia tarvinnut käyttää.

Traileri ei aivan ollut kestänyt talvea, vaan venettä vasten olevat tukirenkaat olivat tyhjentyneet. Otettiin muutama rengas matkaan, joista tutkitaan tarkemmin riittääkö ilmapumppu vai täytyykö vaihtaa uusiin. Foxi-koiran sika joutuu sen aikaa tuuraamaan rengasta.

Lopuksi hyttyslaumoja uhmaten kirjailtiin vielä keulaan veneen nimi tarrairtokirjasimilla.

Muista lisätä öljy

Johnssonin viimeisimpien kiukuttelujen ydin paljastui, kun se purettiin osiin. Vetoköysi oli tehnyt omat reittinsä sisuskaluihin.

Johnssonin matka jatkuu jossain muualla.

Saammeko esitellä vuoden 2010 mallistosta Tohatsu 3,5!

Tällä pörötellään ensi kesä. Myyjä muistutti moneen kertaan, että koska se on ihan ihka uusi, siellä ei ole öljyjä sisällä. Öljyttä ensimmäinen ajelu kestää noin 10 minuuttia, jonka jälkeen moottori on entinen leikatessaan kiinni.

Jep. Yritetään muistaa, vaikka olisi millainen into kesän ensipurjehdukselle.

Kapteeni on myös käynyt talven ajan purjekauppaa. Loviisassa on purjeneulomo Doylessa työnalla uusi iso ja fokka.

Messuilla moottoreita katsastamassa

Perjantaina kierreltiin töiden jälkeen messukeskuksessa Vene-näyttelyä.

Kapteeni oli tulostanut kartaksi perämoottoriputiikkien osastot, jonka perusteella kierrettiin hipelöimässä vaihtoehtoja tosielämässä. Matkan opetus oli, että Mercury ja Tohatsu olivat tismalleen samanlaisia, koska ovat lähtöisin samasta tehtaasta. Hankinta kannattaa tehdä piakoin, vielä kun viime vuoden halvan jenin malleja löytyy varastoista.

Mukaan messuilta tarttui maston katolle tuulen suuntaa opastava Windex, jonka asentamisesta täytyy kirjoittaa myöhemmin oma juttunsa. Lisäksi löytyi Universal Stone -ihmepuhdistusainetta, josta on netistä tullut luettua parikin juttua. Katsotaan, miten kansi kiiltää, kun perämies pääsee sitä seuraavan kerran kuuraamaan! Ensi kesällä Vesi-Veijon miehistön tunnistaa myös yhtenäisistä asusteista…

Liian kalliita purjeveneitäkin oli näytillä useampia. Nurkassa huomio kiinnittyi pieneen kilpapurteen, jonka kolmen purjeen köysistöä jäätiin messujen viime minuuteilla ihmettelemään. Veneen omistaja kommentoi viereisiä jättejä ”merten asuntoautoiksi” – osuva ilmaus :-).

Laulu, joka toi mieleen…

Radiossa soi tänään biisi, joka soi myös viime kesänä aamulla Vitholmenilla, kun purjeveneiden jono suuntasi savusumussa kohti Helsinkiä. Kaunis hetki ennen Karia ja muita onnettomuuksia.

  • The Rasmus ”Sail Away” Youtube

Mitäs muita kesään, mereen, purjehtimiseen, tuuleen jne liittyviä lauluja sitä onkaan, joita talvella voi haikailla?

  • Eppu Normaali ”Olin vain tuuli” Youtube
  • Rod Stewart ”Sailing” Youtube
  • Lasse Mårtenson ”Myrskyluodon Maija” Youtube
  • Lasse Mårtenson ”Kaikki paitsi purjehdus on turhaa” Youtube
  • Katri Helena ”Minne tuuli kuljettaa” Youtube
  • Kai Hyttinen ”Tuulen tie” Youtube
  • The Doors ”Riders on the storm” Youtube
  • Kari Tapio ”Myrskyn jälkeen” Youtube
  • Georg Malmsten (Club for five) ”Mikki merihädässä” Youtube
  • Drunken sailor (Irish Roversh) Youtube
  • Erkki Junkkarinen ”Vanha merimies muistelee” Youtube
  • Simo Salminen ”Keltainen jäänsärkijä” Youtube
  • Tapio Rautavaara ”Vain merimies voi tietää” Youtube
  • Tapio Rautavaara ”Laivat puuta miehet rautaa” Youtube
  • Tauno Palo ”Rosvo-Roope” Youtube
  • Juha Vainio ”Vanha Salakuljettaja Laitinen” Youtube
  • Juha Vainio ”Albatrossi” Youtube
  • Rauli Badding-Somerjoki ”Laivat” Youtube
  • Lolita ”Seeman, dein Heimat ist das Meer” Youtube
  • Kipparikvartetti ”Kaunis Veera” Youtube
  • Kipparikvartetti ”Saimaan valssi” Youtube
  • Justeeri ”Kalastaja Eemelin Valssi” Youtube
  • Vem kan segla förutan vind Youtube
  • Yölintu ”Merimies” Youtube
  • Joel Hallikainen ”Lähtevien laivojen satama” Youtube
  • Mari Rantasila ”On laivat valmiina lähtöön” Youtube

Vesi-Veijon soittolista Youtube

PS. Tuubissa on myös hurjia purjehdusvideoita Youtube ja purjeveneen soutamisestaYoutube